Uçak Kazalarının Nedenleri ?

Uçak Kazalarının Nedenleri ?

İstatiksel olarak 11 milyon uçuşta 1'e denk gelen uçak kazalarınınbaşlıca nedenleri; pilotaj hataları, teknik aksaklıklar ve meteorolojik şartlardır.
Uçak Kazalarının Nedenleri (İstatistiki)
Orville ve Wilbur Wright 1903 yılında ilk uçağı icat ettiklerinde, havada 12 saniye uçup 120 metre mesafe kaydettiler. Wright kardeşler aradan geçen 113 seneden havayolu taşımacılığının bu boyutlara geleceğini belki hayal bile demezdi. Çünkü günümüzde her gün gökyüzünde yüzlerce uçak, binlerce yolcu taşıyor. Özellikle uzun mesafeler için havayolunu seçmek zaman kaybını önlüyor ve konfor sağlıyor. Uçak yolculuğu pek çok avantajının yanı sıra yine de ölümcül kazalar yüzünden kimilerine göre riskli. Hala uçak fobisi olan veya uçağa bindiğinde tedirgin olan pek çok insan var. Peki, uçak yolculuğu ne kadar riskli ve uçak kazaları neden meydana geliyor?

Uçak Yolculuğu Ne Kadar Riskli?

Tarihteki ilk uçak kazası 17 Eylül 1908’de, uçağın mucitlerinden Orville Wright tarafından gerçekleştirildi. Bir kişinin ölüp bir kişinin yaralandığı kazada uçağın pervanelerinden biri kırılmıştı. Elbette havacılık sektörü o günden beri epey yol aldı; 100 yıldır yaşanan gelişmeler uçak kaza oranlarının her yıl azalmasını sağladı. Bugün uzmanlar bir uçağın düşmesi için kontrol edilemeyen bir hatalar zincirinin oluşması gerektiğini ve bu ihtimalin az olduğunu sayılarla ortaya koyuyor. Örneğin araştırmalar yıl bazında milyonlarca uçuş yapılırken her sene 2-13 ölümlü kaza oluştuğunu gösteriyor. Yine istatistiklere göre bir uçak kazasına denk gelme ihtimaliniz 11 milyonda 1. Sigorta şirketi Allianz Global Corporate & Specialty’nin verilerine göre 1962 -1971 döneminde 100 milyon kişiden 133 kişi uçak kazasında hayatını kaybederken, bu sayı 2001 - 2013 döneminde 2’ye düşmüş.
IATA’nın (International Air Transport Association, Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği) 2014 verilerine göre tüm dünyadaki havayolu filolarında yaklaşık 25 bin uçak, 50 binden fazla rotada hizmet veriyor. Bu uçakların yaklaşık yarısı aynı anda uçabiliyor. Hava yolu sektöründeki bu talebe rağmen bundan 30 yıl önce ölümlü kaza oranı her 252 milyon kilometre uçuşta 1 oranındayken günümüzde kaza oranı 2 milyar 520 kilometrede 1’e gerilemiş durumda. Massachusetts Institude of Technology tarafından yapılan bir araştırma ise uçaktan korkanların gönlünü ferahlatacak nitelikte. Bu araştırmaya göre bir yolcunun uçak kazasında yaşamını yitirme olasılığı 8 milyonda 1. Yani istatistiklere göre 21 yıl süreyle her gün uçarsanız riskli gruptasınız.
Tabii ki bu pozitif oranlar, kazaların önlenebilmesi için yüksek çaba gösterilmesine bağlı. Özellikle uçak teknolojisindeki gelişmeler ve pilotlar, teknisyenler, hava kontrolörleri gibi yolculuğunuzdaki kilit aktörlerin sürekli eğitim almasının bu konuda rolü büyük. Ayrıca geçmiş kazalar da yeni kazaların olmaması için ders kabul ediliyor. Çünkü uçak kazalarından sonra genellikle daha sonraki kazaları önlemek açısından yapıcı bir prosedür devreye giriyor. İlgili ülkenin havacılık otoriteleri kaza sonuç raporları yayımlıyor. Bu raporlarda benzer kazaların yaşanmaması için sektördekilere öneriler veriliyor. Ayrıca kaza nedeni tespit edildikten sonra varsa suçlular cezalandırılıyor.

Yorumlar

Popüler Yayınlar