Pilot Olmanın Avantajları Ve Dezavantajları Nelerdir ?
Pilot olmanın nasıl bir duygu olduğu, insana neler kattığı, ne gibi fedakarlıklar istediği gibi sorular,bu mesleğe ilgi duyanların en çok merak ettikleri konular arasında yer almıştır. Toplumumuzda hep imrenilen ve eşek yüküyle para kazandığı söylenen bu meslek açısından tamamen anlaşılabilir bir durumdur. İnsanlar merak ediyor, soruyor mesela “Bir daha dünyaya gelsen pilot olur muydun?” Biz de onları kırmayalım, bu yazımızda pilot olmanın artılarını eksilerini bir masaya yatıralım, gençlerimize yardımcı olalım.Başlıyoruz…

ARTILARI
- Esnek çalışma saatleri: Şimdi buraya böyle bir başlık atınca bunu okuyan pilot arkadaşlar dalga geçtiğimi düşünebilirler.(Canımız çıkıyor uçuşlarla yatılarla, ne esneği !) İşin aslı pilotluk gerçekten de esnek çalışma saatlerine sahip bir meslek, pilot olduktan sonra 9-5 mesai yapıp eve ağlamaklı surat ifadeleriyle mutsuz dönen insanlardan farkınız olacak. Çalıştığınız şirkette kıdemli pilot olmaya başladığınız da (kıdemsizler biraz daha bekleyecek) 15 gün çalış-15 gün dinlen şeklindeki çalışma programlarına sahip olabileceksiniz. Çalıştığınız günlerde de 7/24 mesai yapmanız ihtimal dışı olduğuna göre, güzel iş değil mi?
- Sık seyahat: Gezgin ruhlu insanlar için biçilmiş kaftan pilotluk, eski zamanlardaki denizcilerin yerini günümüz havacıları almış durumda. Eğer otel odaları, sürekli hazırlanan ve içinde sadece işinize yetecek kadar malzemenin olduğu valizler, tek kullanımlık temizlik malzemeleri sizi rahatsız etmiyorsa, gittiğiniz her yeri bir turist enerjisiyle gezebiliyorsanız, çalışırken gezebileceğiniz bu mesleği çok seveceksiniz.
- İletişim: Sizinle aynı tutkuyu paylaşan insanlarla birlikte çalışacaksınız. Etrafınızda bu kadar çok motive insanın birarada olması sizin de auranızı olumlu etkileyecek. İşinize ve hayata karşı daha pozitif olacaksınız. Yurtdışında çalışıyorsanız (ki yurtdışında çalışabilmek diğer mesleklere göre çok daha yaygın) farklı insanlar ve kültürler tanıma fırsatınız olacak, kısacası Türk vatandaşlığından Dünya vatandaşlığına adım atmış olacaksınız.
- Yaş sınırsızlığı: Başka işlerde nitelikleriniz süper olsa bile yaşlı olduğunuz öne sürülerek işe alınmayabilirsiniz. Ama pilotluk mesleğinde yaş, yıllanmış şarap gibidir. Eğer şirketin öne sürdüğü kriterleri karşılayabiliyorsanız isterseniz 60 yaşında olun o işi alırsınız. (Tabii 40 yaşına merdiven dayayıp mesleğe sıfırdan girmek isteyenler biraz daha fazla çabalamak durumunda)
- Para: Eğer yüzyılın bahtsızlığını yapıp size maaş ödeyemeyecek ve iflasa gidecek bir havayolu şirketine girmemişseniz bu meslekten kazandıklarınız size ortalamanın üzerinde bir hayat yaşatmaya yetecektir. Yıllar geçip kıdeminiz arttığında, yurtdışı uçuşlara çıkmaya başladığınızda iyi para kazandığınızı göreceksiniz, eğer akıllı davranıp tasarruf yaparsanız geri kalan ömrünüzde kimseye muhtaç olmadan rahat yaşamanın yolunu açmış olursunuz.
- Motivasyon: Başka mesleklerde işini bu kadar çok seven insan grubunu bir arada bulabilmek çok zordur. Hepsi işinde daha iyi olabilmek için sürekli çabalarlar. Bu pozitif ortam, yukarıda da belirttiğim gibi ortama pozitif bir enerji katar ve mesleği ve mesleği icra eden pilotları daha profesyonel hale getirir.
- Eve iş gelmez: Senede bir iki defa olan kontroller ve sınavlar haricinde eve iş getirmezsiniz. Tabii önemli bir uçuşa hazırlık yapmak istiyorsanız, önceki akşam ev ödevi tadında çalışmalar olabilir ama bunları zaten isteyerek yapacağınız için lafını bile etmeye değmez.
EKSİLERİ
- Adaletsiz çalışma saatleri: Yukarıda esnek çalışma saatlerine övgüler yazmıştık şimdi de aynı durumun adaletsizliğinden bahsediyoruz. İkisi birlikte nasıl olabiliyor peki? Hemen açıklayalım, eğer şirketteki kıdemli pilotlardansanız işin artıları bölümündeki esnek çalışma saatlerine biraz daha fazla sahip olma imkanı bulursunuz, bir anlamda işin kaymağını üst tabaka toplar, diğerleri de bir süreliğine avucunu yalar Özel günler, özel işler, yorgunluğunuz kimsenin umrunda olmaz, uçuş yazılır ve uçarsınız, sonuçta size uçmanız için ödeme yapan bir firmaya karşı sorumluluklarınız var. Uzayan iş saatleri, yatılı uçuşlar üzerinizde bir yük gibi birikmeye başlar, bir de halden anlamayan bir eşe sahipseniz pilotluğun dünyanın en berbat işi olduğunu düşüneceğiniz zamanlar olabilir. “Lanet olsun daha az para kazansaydım ama kızımın mezuniyetini, küçük bebeğimin ilk adımlarını görebilseydim, yanlarında olabilseydim” dediğiniz zamanlar olacaktır. Nasıl? Öyle on dönüm bostan yan gel yat Osman gibi olmadığını umarım biraz da olsa anlatabilmişimdir.
- Çayda dem, pilotlukta kıdem: Başka mesleklerde terfi etmek için yaşınızın ilerlemesini beklemenize yada sizden daha kıdemli birinin olup olmadığına bakılmasına gerek yoktur. İşinizi sıradışı biçimde iyi yapıyorsanız, er yada geç, küçük yada büyük bir terfi yada ödül alabilirsiniz. 25 yaşında üstün başarılarınıza binayen CEO olup yada fon yöneticiliği yapıp milyarlarca dolara hükmedebilirsiniz ;ama konu pilotluk olunca “genelde” öncelikle sizden daha kıdemli birinin olup olmadığına bakılır. Zaten hepiniz işinizi aynı özen ve yetide yapacağınız için aranızdaki farklar genelde en kolay ölçümlenebilen cinsten, sayısal olurlar. Tecrübenin ve yetkinliğin havacılıktaki karşılığı da tahmin edebileceğiniz gibi uçuş saati tecrübesi ve çalışma yılıdır. Yani ağzınızla kuş tutsanızda her şekilde bir süre yerinizi bilip ona göre davranmanız ve “gereksiz” beklentilere girmemeniz gerekir.
- Sağlık: Herşeyin başı sağlık olduğu gibi bu mesleğin başlangıcını da sağlıklı bir birey olmak oluşturuyor. Halkımızın kronik sağlık sorunlarına baktığımızda ortalamanın üzerinde bir tıbbi geçmişe sahip olmanız gerekmekte. İşe girerken herşey iyi güzel de ya pilot olduktan sonra sağlığınız bozulursa ne olacak? Lise, üniversite, uçuş okulu vs. derken bu arada kendinizi çok büyük ihtimalle pilotluktan başka bir meslek için hazırlamamış olacaksınız. İşte bu noktada sorunlar başlayacak, ne kadar çabalarsanız çabalayın, bir noktadan sonra genetik yatkınlıklar baş gösterecek. Yıllarca kokpitte çalışmanın ve radyasyon yayan cihazlarla kucak kucağa yaşamanın sonucu olarak kanser ve benzeri hastalıklara yakalanmanız olası. Sağlığınızı kaybettiğinizde de sağlık sigortanız dışında sizi düşünecek pek kimse bulamayacaksınız ne yazık ki. Bir daha pilotluk yapamayacak durumdaysanız da birikimlerinizle başınızın çaresine bakarsınız artık.
- Sınavlar: Meslekte kaçıncı seneniz olursa olsun, her sene rutin olarak bazı sınavlara girersiniz. Sürekli kendinizi mesleki bilgi konusunda taze tutmak ve bunu sivil havacılık otoritesine ispat etmek zorundasınız. KPSS den geçip kapağı attık mı tamamdır bu iş mantığı burada geçerli değil. İşinizi kötü veya ortalama yapma şansınız dahi yok, sürekli iyi yapıp bunu rutin kontrollerde ispatlayacaksınız. Özet olarak pilotluğun sınav stresinden bunalanlar için uygun bir meslek olmadığı söylenebilir.
En çok gözönünde olan avantaj ve dezavantajları sizlerle paylaşmaya çalıştım. Bu yazıyı okuyan pilotlardan da katkıda bulunmak isteyen olursa çok mutlu olurum. Yukarıdaki yazımın özeti:Bu iş sadece parası için yapılabilecek bir iş değil, havada olup gökyüzünde uçuş yaparken dünyadaki herşeyi unutup aşık olduğu mesleğini icra edeceklerin yapacağı bir iş. Sevgiler saygılar
Yorumlar
Yorum Gönder